Til hovedinnhold
Målform

Klikk for å endre målgruppe

Lukk vindu
Personikon

LÆRERVEILEDNING - UNGDOMSSKOLE/VGS

Sosial på nett

ikon med person og hengelås

Nesten alle barn og unge bruker sosiale medier.

  • 95 prosent av norske 9–18-åringer bruker YouTube.
  • Tiden som tilbringes på plattformene og antallet plattformer som brukes er økende med alder.
  • To tredjedeler av alle norske barn mellom 9 og 18 år er på TikTok og Instagram.
  • Hele 80 prosent er på Snapchat.

Tallene stammer fra Medietilsynets "Barn og medier"-undersøkelse (2016 og 2020)

Ikon for ankermenypunkt med tekstlig innhold.

Hvorfor undervise om å være sosial på nett?

  • Elever gjør seg erfaringer på sosiale medier fra ung alder.
  • Elever tilbringer mye tid på sosiale medier.
  • Sosiale medier er plattformer for relasjonsbygging mellom elever og får dermed innvirkning på elevenes skolemiljø.
Ikon for ankermenypunkt med tekstlig innhold.

Læreplanverket og temaet sosial på nett

Temaet sosial på nett er relevant for flere av elementene i læreplanverket. Du finner alt om læreplanverket på udir.no. Læreplanvisningen har også et integrert planleggingsverktøy som gjør det mulig å hente elementer fra læreplanverket til planene dine. En eksempelplan for temaet sosial på nett for ungdomsskolen/vgs er tilgjengelig uten innlogging. Planen gir deg oversikt over kjerneelementer, tverrfaglige temaer, grunnleggende ferdigheter og kompetansemål. Ønsker du å lage en kopi av planen til bruk i egen planlegging må du være pålogget planleggingsverktøyet. Da vil du få tilgang til knappen "Kopier plan". Merk at eksempelplanen ikke nødvendigvis er uttømmende når det gjelder fag og elementer i læreplanene.

Ikon for ankermenypunkt med tekstlig innhold.

I undervisning

Progresjonen i arbeidet med dubestemmer.no er tenkt ved å følge en fast rekkefølge for elevsidene. Personvern er første tema. I lærerveiledningen for personvern får du en gjennomgang av strukturen til elevsidene.

Se strukturen i lærerveiledning for personvern.

Elevsidene inneholder ulike filmer som er ment å brukes som en del av opplæringen. Du kan se filmene på elevsiden. I denne lærerveiledningen får du utvidet informasjon om filmene.

Tegning av tre troll

Trollus netticus

I filmen karikeres noen av de ulike typene nettroll og kjennetegnene deres. Filmen varer i et drøyt minutt og åpner fint opp for en samtale om ytringsfrihet på nett.

Tre ungdommer sitter ved et bord i en park

Ingenting å skjule?

Filmen er drøyt fire minutter lang og best egnet for litt eldre elever. Utgangspunktet er at de tre ungdommene diskuterer filming av en uvitende person. Samtalen går fort til å dreie seg om hva som er greit å dele, og hvorfor det er viktig å være bevisst på eget og andres personvern.

 

Forberedelse til diskusjonsoppgaver

På elevsiden finner du ulike diskusjonsoppgaver til bruk i klassen.

OPPGAVE 4

Ung? Kvinne? Politiker? Minoritet? Da er du mer utsatt for trakassering på nett.

En undersøkelse utført av Amnesty International i Norge viser at 2 av 3 kvinnelige politikere har opplevd netthets. Et annet funn er at over halvparten av de som ikke har blitt utsatt for netthets, likevel endrer oppførselen sin på nett for å unngå å bli trakassert.

Lær mer:

Ikon for ankermenypunkt med tekstlig innhold.

Fordyp deg!

Det finnes mange gode ressurser som du kan dypdykke i for å lære og forstå mer om det å være sosial på nett. Her er noen tips:

Redd Barna

På Redd Barna sine nettsider kan du bestille gratis undervisningsmateriell for 1.–10. trinn som kan brukes i klasserommet for å bidra til å bevisstgjøre elever om en ansvarlig, positiv og trygg nettbruk. Materiellet kan brukes i arbeidet for å forebygge digital mobbing og seksuell trakassering. 

Les mer og bestill ressursene på reddbarna.no

Medietilsynet

Medietilsynet har ansvar for å innhente kunnskap og veilede om barn og unges mediebruk. Barn og medier-undersøkelsen inneholder mye relevant informasjon for alle som jobber med barn og unges digitale dømmekraft. Se gjerne på disse ressursene fra medietilsynet.no: 

En balansevekt i likevekt

Facebook har sin egen høyesterett

Høyesterett er i det minste den beskrivelsen som mediene bruker på organet. Facebook selv kaller det for "oversight board", på norsk oversatt til tilsynsråd. Arbeidet med dette uavhengige organet startet i 2018. Hensikten er å etablere et organ som skal ha det siste og avgjørende ordet i beslutninger knyttet til "de vanskeligste innholdsavgjørelsene".

Les mer om tilsynsrådet hos Facebook.

Hvem sitter i tilsynsrådet? Ett av medlemmene er tidligere statsminister i Danmark Helle Thorning-Schmidt. Hun forteller litt om egen bakgrunn og jobben i tilsynsrådet i en 15 minutters podkastepisode kalt "An Interview With a Member of the Facebook Oversight Board" fra The Journal.

Hva slags avgjørelser skal rådet jobbe med? I podkastepisoden "Facebook´s Supreme Court" fra Radiolab (spilletid: 44 minutter) kan du høre om hvordan innhold på Facebook tolkes ulikt avhengig av kulturell kontekst.

Anonym bruker?

De fleste norske barn og ungdommer lager ikke falske brukere.

Det viser Medietilsynets Barn og medier-undersøkelse fra 2020. Flertallet av 13–18-åringer oppgir at de aldri har hatt anonym eller falsk bruker i sosiale medier. Her er noen funn:

  • Bare tre prosent av 13–14 år gamle jenter sier at de har en falsk eller anonym profil. 14 prosent sier at de har hatt det tidligere.
  • 13 prosent av 17–18 år gamle gutter sier at de har en falsk eller anonym profil. 28 prosent sier at de har hatt det tidligere.
  • I aldersgruppen 15–16 år finner vi de største kjønnsforskjellene. Generelt bruker gutter i større grad anonyme eller falske profiler. For 15–16-åringer er det fire prosent av jentene som har falsk/anonym profil, mot 12 prosent av guttene.

Se tallgrunnlag og alt om Barn og medier-undersøkelsen på medietilsynet.no.

INNHOLD