Uønskede hendelser
LÆRERVEILEDNING - UNGDOMSSKOLE/VGS
Hva er uønskede hendelser?
Barn og unge møter ulike problemstillinger med merkelappen "uønskede hendelser", for eksempel
- digital mobbing
- deling av uønsket innhold
- møte med skadelig innhold
- nettsvindel
- seksuell tvang og utpressing
Arbeidet med temaet åpner for mange historier fra virkeligheten. Det er lett å finne eksempler fra mediene, og elevene har også egne erfaringer. I samtale med elevene er det lurt å tenke gjennom hvilke rammer du ønsker å sette for det elevene eventuelt vil ønske å dele.
Hvorfor undervise om uønskede hendelser?
- Barn og unge snakker ikke med voksne om uønskede hendelser på nett. EU Kids Online-undersøkelsen (2018) viser at flertallet av barn og unge betror seg til jevnaldrende. En av fem (20%) snakket ikke med noen sist de opplevde noe negativt på nett.
- Mange skolemiljøsaker har digitale spor. Elevundersøkelsen 2020 viser at blant dem blir mobbet digitalt av elever på skolen, opplever nesten 44 prosent også tradisjonell mobbing.
- Opplæringslovens formålsparagraf sier blant annet at "Elevane og lærlingane skal utvikle kunnskap, dugleik og holdningar for å kunne meistre liva sine og for å kunne delta i arbeid og fellesskap i samfunnet."
Læreplanverket og temaet uønskede hendelser
Temaet uønskede hendelser er relevant for flere av elementene i læreplanverket. Du finner alt om læreplanverket på udir.no. Læreplanvisningen har også et integrert planleggingsverktøy som gjør det mulig å hente elementer fra læreplanverket til planene dine. En eksempelplan for temaet uønskede hendelser for ungdomsskolen/vgs er tilgjengelig uten innlogging. Planen gir deg oversikt over kjerneelementer, tverrfaglige temaer, grunnleggende ferdigheter og kompetansemål. Ønsker du å lage en kopi av planen til bruk i egen planlegging må du være pålogget planleggingsverktøyet. Da vil du få tilgang til knappen "Kopier plan". Merk at eksempelplanen ikke nødvendigvis er uttømmende når det gjelder fag og elementer i læreplanene.
I undervisning
Progresjonen i arbeidet med dubestemmer.no er tenkt ved å følge en fast rekkefølge for elevsidene. Personvern er første tema. I lærerveiledningen for personvern får du en gjennomgang av strukturen til elevsidene.
Se strukturen i lærerveiledning for personvern.
Elevsidene inneholder ulike filmer som er ment å brukes som en del av opplæringen. Du kan se filmene på elevsiden. I denne lærerveiledningen får du utvidet informasjon om filmene.
Jeg vet hva du gjorde...
Tom blir lurt av en e-post. Han forsøker å finne veien ut av problemene på egenhånd.
Filmen varer i åtte minutter.
Nico og Thea
Nico og Thea er kjærester. Den dagen forholdet tar slutt, bruker Nico kompromitterende bilder av Thea for å presse henne.
Filmen varer i drøyt fire minutter.
Hva skjedde med Maria?
Maria er 16 år og drar på fest med en venninne. Hun står selv for filmingen av en kompromitterende situasjon. Filmen blir delt uten Marias samtykke.
Rollen til foreldre og andre involverte blir tematisert.
Filmen er fra 2011. Den er seks minutter lang.
Å være en trygg voksen for elevene dine
Professor Elisabeth Staksrud har jobbet mye med unge og medier. Hun vet godt at barn og unge sjelden snakker med en voksen når det har skjedd noe kjipt på nett. Staksrud har noen tips til voksne som vil være relevante støttespillere:
- Forebyggende tiltak. Vis deg som en tydelig og imøtekommende voksen før den uønskede hendelsen er et faktum
- Vær ærlig og tydelig. Du er sannsynligvis ikke ekspert på alle plattformene, men du har likevel noe viktig å bidra med. Eksempel:
"Jeg kan ikke så mye om TikTok, men jeg vet at det kan skje kjipe ting der. Hvis du opplever noe som ikke er greit, vil jeg at du snakker med meg."
- Ingen er feilfrie. Vær tydelig på at ungdommene kan snakke med deg, selv om de kanskje har trått feil. Eksempel:
"Selv om du kanskje gjorde noe feil og sendte eller delte noe dumt, så er det fortsatt veldig viktig at du snakker med meg eller noen andre voksne du stoler på."
(Gjengitt etter spørsmål og svar-økt på NKUL 2021.)
Forberedelse til diskusjonsoppgaver
På elevsiden finner du ulike diskusjonsoppgaver til bruk i klassen.
OPPGAVE 1
Eksempler på uønskede hendelser.
Elevene blir bedt om å finne eksempelsaker fra mediene. Her er noen mye omtalte saker:
- Kanadiske Amanda Todd (15) tok sitt eget liv i 2012. Forut for selvmordet delte hun en YouTube-video om mobbingen hun ble utsatt for. Utgangspunktet var at hun som 12-åring viste fram kroppen sin til noen hun trodde var jevnaldrende foran et webkamera. Les om Amanda Todd på wikipedia.org.
- Engelske Kayleigh Haywood (15) ble drept av den 27 år gamle "groomeren" Luke Harlow. "Grooming" brukes om overgripere som prøver å bli kjent med barn og unge for dermed å bygge opp et tillitsforhold. I dette tilfellet startet groomingen på Facebook. Les om Kayleigh Haywood på wikipedia.org.
... og så til en langt mer uskyldig sak fra Norge:
- Christoffer (19) klaget på en parkeringsbot. Han fikk raskt tilbakemelding fra kommunen med betegnelsen "bortskjemt drittunge". E-posten var feilsendt. Les Kristiansand kommunes beklagelse på tv2.no
Fordyp deg!
Det finnes mange nyttige ressurser som kan brukes i arbeid med temaet uønskede hendelser. Her er noen tips:
Mobbing og skolemiljø
- Læringsmiljøsenteret ved Universitetet i Stavanger har egne ressurssider om digital mobbing.
- Bruk Hue er et digitalt undervisningsopplegg om nettmobbing og nettvett som er utviklet av Telenor og Røde Kors.
- Utdanningsdirektoratet har en ressursside for egnede tiltak i skolemiljøsaker.
Nakenbilder, seksualitet, overgrepsmateriale
- Kan jeg straffes for å ha sendt nakenbilder av meg selv til andre? Dette og lignende spørsmål blir besvart på Politiets ressurs delbart.no. Gjennom filminnhold og undervisningsmateriell tematiseres seksualiserte bilder og videoer på avveie.
- "Ses Offline?" er en undervisningsressurs fra Redd Barna om kjærlighet, relasjoner og seksualitet. Gjennom aktiviteter, caser og diskusjoner blir elevene utfordret på ulike tema. Lær mer hos reddbarna.no om "Ses Offline?"
- - Det som slår meg som felles for overgrepsutsatte, er at ingen forteller mer enn de må, sier en erfaren Kripos-etterforsker i rapporten "Seksuell utnyttelse av barn over nett". Norsk politi har de siste årene etterforsket store sakskomplekser hvor en enkeltanmeldelse har ført til at flere hundre barn har blitt identifisert som ofre for én og samme gjerningsperson. Hva kjennetegner ofrene, og hvem er gjerningspersonene? Og hvordan jobber politiet mot seksuell utnyttelse av barn over nett? Lær mer på politiet.no
Nettpatruljer og hjelpetjenester
- Politiets nettpatruljer er til stede på nett og i sosiale medier. Få oversikt over hvor du finner de ulike nettpatruljene.
- Det finnes ulike hjelpetjenester som barn og unge kan henvende seg til via chat eller telefon.
På NRK og NRK Skole finnes mye relevant innhold:
- Serien "Nudes" tar for seg tre ulike historier om deling av bilder/film med seksualisert innhold – som får ulike konsekvenser. Skjermdumpen er hentet fra historien om Sofia som du finner på NRK Skole.
- NRK Skole har samlet en oversikt over ulike programmer som tematiserer netthets og uønskede hendelser.
-
"Omfanget av nettovergrep er stort, men det er få som anmelder". Sitatet er fra en (av mange) nettsaker som tar for seg historier om overgrep på nett. I denne saken på nrk.no deler "Thea" (13 år) sin historie.
Hvordan reagerer ungdom på seksuelt innhold på nett?
I analysen av EU Kids Online-undersøkelsen (2018) har forskerne sett på hvilke erfaringer norske barn og ungdommer (9-17 år) har med seksualisert innhold på nett. Her er noen funn:
- 40 prosent av barna og ungdommene oppgir at de har møtt seksuelt innhold på nett
- Barn og unges oppfatning av hva som "teller som" seksuelt innhold varierer – noen inkluderer seksuelt innhold som viser mennesker som har sex (for eksempel pornografi), men også bilder og tegninger av nakne mennesker (for eksempel erotisk kunst).
- Flertallet oppgir at de ikke "følte noe spesielt" i møte med seksualisert innhold
- Blant de som reagerte negativt, var det flere jenter enn gutter som ble opprørt (44 prosent mot 18 prosent.)
Funn fra rapporten "The experiences of Norwegian youth (aged 9 to 17) with sexual content online" på uio.no
En av de som har opplevd kjipe ting på nett er influenser Sophie Elise. Hun ante ikke en gang at sex-bildet eksisterte før det var spredd på nett. Programleder Leo Ajkic møter unge som på ulikt vis er berørt av netthat. Blogger Isabel Raad forteller for eksempel om hvordan hun ser på netthat som lønnsomt. Leo møter også en gutt som deler bilder uten samtykke. Hele programmet varer i 20 minutter.
slettmeg.no
- slettmeg.no er en gratis råd– og veiledningstjeneste for alle som føler seg krenket på nett.
- Nettstedet inneholder en rekke veiledninger knyttet til sletting av innhold og kontoer på mye brukte tjenester.
- Tjenesten kan også kontaktes via telefon, e-post og sosiale medier.
- slettmeg.no har ikke mandat til å kreve sletting, men hjelper ved å gi råd om hvordan man kan få fjernet informasjon fra nettet.