Digital dømmekraft er eit omgrep som ofte dukkar opp, men kva er det eigentleg, og kvifor treng me det?
(Filmen er laga av Sølvsuper.)
Deepfakes er ein måte å bruke kunstig intelligens på for å endre på video- og lydmateriale. Stemmer og ansikt ser ut som kjende menneske i kjende omgivnader, men dei er manipulerte.
Dei beste deepfakes er så godt laga at det kan vere umogleg å sjå på biletet, videoen eller høyre på lyden at det du har fått, er falskt. Slikt innhald kan vere lett å lage og vanskeleg å avsløre, og nettopp derfor er kjennskap til deepfakes viktig for å kunne avsløre falskt innhald.
Deepfake kan til dømes gjere det mogleg å manipulere ein telefonsamtale slik at det verkar som ein nær venn av deg ringjer og ber deg vippse pengar til nummeret det blir ringt frå. Det kan òg brukast til å få det til å sjå ut som ein politikar seier noko han eller ho eigentleg ikkje meiner. Det kan få store konsekvensar for han eller ho det gjeld, og kven skal me tru på når personen påstår at dette ikkje er sant?
Mange selskap lever av å kjenne brukarane sine. Jo betre dei kjenner oss, dess betre og meir tilpassa tenester kan dei lage. Det å vite korleis me beveger oss, er derfor svært verdifull kunnskap for ei rekkje selskap, og det blir nytta ulike teknologiar for å få informasjon om det.
Dei mest kjende teknologiane for å spore bevegelsane våre på nett, er å bruke informasjonskapslar, "alltid på" (at ein held fram med å vere pålogga til ein aktivt loggar av) og "device fingerprint" (attkjenning av utstyr).
Lenge var det berre bevegelsane våre på nett som blei registrert. Dette er no endra som ei følgje av smarttelefonane og dei andre einingane me heile tida har med oss. Mobiltelefonane gjer det mogleg å spore oss òg i den fysiske verda.
Nokon bruker sporingsteknologi for å rekne ut køtid i rushtrafikken, eller for å berekne tid gjennom tryggingskontrollen på flyplassen. Andre kartlegg og analyserer bevegelsane til kundane i detalj i butikkar og på kjøpesenter for å auke salet eller skape betre flyt. Selskapa er svært ulike og har ulike ønske med sporinga si.
Sporing og overvaking av bevegelsane dine og åtferda di kan krenkje retten til privatliv og vern av personopplysningane dine. Det er svært viktig at personvernet til kvar enkelt av oss blir vareteke. Derfor er det viktig at slik sporing ikkje skjer i det skjulte eller på ein inngripande måte.
Kanskje godtok du sporing då du lasta ned ein app utan eigentleg å tenkje over kva det inneber? Viss du har på sporing, betyr nemleg det at alle bevegelsane dine blir logga når du har med deg mobilen. I mange samanhengar blir denne informasjonen òg seld vidare.
Mobilen er med oss heile dagen – frå me vaknar til me sovnar: heime, på skulen, hos venner og på ferie. Han samlar kontinuerleg inn informasjon om kvar me er, og kva me liker.
Nokre mobilappar ber om å få tilgang til posisjonen på mobilen. Viss me tillèt dette, kan appen samle informasjon om kvar me er. Slike data kallast posisjonsdata. Desse dataa er så verdifulle at dei har skapt ein heilt ny industri. Mange som lagar mobilappar, tener pengar på å selje posisjonsdata frå appen vidare til andre selskap (dataforhandlarar). Desse sel informasjonen vidare – til kommersielle aktørar, styresmakter og andre som er interesserte i å vite kvar folk er.
Fleire av selskapa som sel posisjonsdata, hevdar at dataa dei sel, er anonymiserte. Dei som kjøper posisjonsdata, skal altså ikkje kunne klare å finne identiteten til mobileigaren. Men kor godt anonymiserte er eigentleg dataa som blir selde, og kor sikre kan me vere på at dei ikkje hamnar i feil hender?
Mobilen til Karl har avslørt kvar han har vore stort sett heile døgnet. Denne informasjonen er til sals. Karl har ikkje visst nokon ting. Det gjer heller ikkje titusenvis av andre nordmenn.
Appen Clearview AI bruker kunstig intelligens til ansiktsattkjenning. Milliardar av bilete som er henta frå opne profilar på sosiale medium, blir brukte i tenesta. Appen har vekt stor interesse.
Lovas lange arm har i fleire land brukt appen i jakta på kriminelle. Ved å søkje med eit bilete av ein person kan du få treff og dermed kunne identifisere personen. Til dømes blei appen brukt etter storminga av den amerikanske kongressen i Washington DC 6. januar 2021, noko som førte til mange arrestasjonar.
Det finst rapportar om at appen er testa ut i Noreg òg, men ikkje på systematisk vis. I Sverige har svensk politi fått 2,5 millionar kroner i bot for å bruke appen. Bruken blir rekna for eit brot på personopplysningslovgivinga i landet.
Sjå vedtaket hos den svenske Integritetsskyddsmyndigheten (tilsvarande det norske Datatilsynet).
Les "Norske polititilsette har oppretta brukarar hos den omstridde biletappen Clearview" på nrk.no
Se vedtaket hos svenske Integritetsskyddsmyndigheten (tilsvarende det norske Datatilsynet)
Digital dømmekraft er eit omgrep som ofte dukkar opp, men kva er det eigentleg, og kvifor treng me det?
(Filmen er laga av Sølvsuper.)
Ver kritisk! Både til kva du legg igjen av spor, men òg til det du finn på nett.
Kildekritikk handlar om å vurdere kva for informasjon du kan stole på. Tenk er skuleavdelinga til Faktisk.no. Dei har utvikla eit undervisningsopplegg om kritisk mediebruk og kildebevissthet som legg til rette for elevaktivitet og refleksjon.
Medielabben er ein nettressurs for elevar som vil lære meir om journalistikk. Her finn du videoar som tar føre seg aktuelle problemstillingar, og du finn tekstar og oppgåver til kvart tema. Her kan du mellom anna lære meir om kva kildekritikk er og korleis du kan vurdere kvaliteten på det du les.
Personvern: Kva er personvern og kva er personopplysningar? Og kvifor er det så viktig å ha kontroll over desse opplysningane?
Sosial på nett: Sosiale medium har gitt oss moglegheit til å kommunisere med andre når og kvar me ønskjer. Med denne moglegheita følgjer det ikkje desto mindre både ansvar og utfordringar.
Uønskte hendingar: Med sosiale medium har det blitt mogleg å dele innhald kjapt og enkelt. Men kva gjer du når det går gale? Kva gjer du viss nokon har misbruka bilete eller anna av deg eller du får meldingar med truande innhald?